Biblijski portal
https://amdg.eu/2021/07/pobjednicki-mir-kristov-mt-828-34/
Export date: Thu Sep 16 19:19:34 2021 / +0000 GMT

Pobjednički mir Kristov (Mt 8,28-34)


Odlomak iz Evanđelja po Mateju, koji zaključuje osmo poglavlje i opisuje kako zbog neukrotiva divljanja dvojice opsjednutih tipova nitko nije mogao putem prolaziti, nije nepoznat, pogotovo zbog drugoga dijela u kojem Isus zloduhe šalje u krdo svinja, što življe i bogatije opisuju i Marko (Mk 5,1-20) i Luka (8,26-39).

U opisu najviše zadivljuje Isusova jedna jedina riječ kao sav njegov potreban i dovoljan odgovor. Isus zrači svojim mirom i, u središtu svega zbivanja, samo jednu riječ izgovara. Gdje je i bučna vika i srdačna molba, zaklinjanje i inzistiranje; gdje je bijeg, razglašavanje i okupljanje cijeloga grada, sve što Gospodin sa svoje strane poduzima jest da kaže: "Idite!" – "Otiđite!" (Mt 9,32). Tako izvrsno pokazuje snagu svoje osobe. Tako svjedoči kolik je i kakav njegov mir.

Na početku evanđeoskoga izvještaja osobitu pozornost privlači već izraz "prijeko" – "na onu, na drugu stranu" (grč. πέραν Mt 9,28). Znana filozofska riječ za transcendenciju ovdje upozorava na svu dubinu teološkoga značenja. Iz svojega grada, u koji će se opet vratiti (Mt 9,1), Isus prelazi u ove naše strane u kojima su krda svinja (3x αγέλη 9,30.31.32), groblje (28) i zlodusi (28.31), smrt (32) i traženje da Isus otiđe (34). Prijelaz, naznačen na početku napomenom o onoj strani (Mt 9,28), nalazi svoju potvrdu na kraju opisa u molbi da Isus opet prijeđe na drugu stranu (grč. μεταβαίνω Mt 8,34).

Pojedinosti o unutarnjemu životu opsjednutih Evanđelje ne donosi. Znamo da su u Matejevu izvještaju dvojica, ne samo jedan, kao žrtva cijele legije zloduha (Mk 5,9; Lk 8,30), pa tako kao kontrast oni podsjećaju kako Isus šalje svoje učenike dva po dva Mk 6,7; Lk 10,1). "Legiju" Matej čuva za anđele koje Otac može poslati ako ga Isus zamoli (Mt 26,53). Ova su dvojica, doslovno, demonizirani – prožeti demonima (grč. δαιμονιζόμενοι Mt 9,28). Život im je uskraćen, oduzet; boravište im je u grobovima (grč. μνημεῖον Mt 9,28). Svojom pojavom priječe ljudima prolaz. Nema pristupa – možda baš do počivališta i grobnih mjesta, pa mještani ne mogu pohoditi svoje najmilije koji su pokojni. Ali kad im put opet bude slobodan, oni to neće uzeti u obzir.

Ovaj evanđeoski odlomak Mt 9,28-34 nudi pravi mali biblijski nauk o demonima – demonologiju. Osim što opsjedaju i drže ljude u prostoru mrtvih, osim što buče i svojom goropadnošću svima priječe put, oni izravno preokreću stvarnost i Isusa optužuju za mučenje. Tvrde da on njih kani podvrgnuti ispitivanju mučenjem (βασανίζω Mt 9,29).

Kad stupaju pred njega (Mt 9,28), pokazuju zapravo kako to vjerojatno i inače svima priječe prolaz. U prvi mah, kad iznose svoje pitanje i tešku optužbu (Mt 9,29), čini se da ljudi progovaraju. Važno je što pritom izriču središnju, presudnu evanđeosku istinu kad u Isusu vide Sina Božjega. To će poslije prepoznati svi učenici u lađi kad im Isus po drugi put pokaže svoju moć u noćnoj oluji, ovaj put hodeći po moru (Mt 14,33). To će biti osnovna ispovijest i proglas Petrov po kojemu on postaje kamen-temeljac, stijena za Kristovu zgradu (Mt 16,16). Na pitanje, na točno prepoznavanje, na optužbu dvojice opsjednutih, Isus ne odgovara. Šuti. Očituje svoj pobjednički mir. Najavljuje svetu, snažnu šutnju s kojom će u miru stajati na nepravednom, ishitrenom, zlobnom sudu pred Kajfom (Mt 26,63) i Pilatom (27,14).

Kad pak drugi put dvojica opsjednutih progovore, jasno se pokazuje pomutnja identiteta koju demoni izazivaju (Mt 9,31). Sada zlodusi govore. Zaposjeli su, oduzeli ljudima moć priopćivanja, zauzeli njihov vlastiti "ja". Metoda izvitoperena, zavodnička očita je kad, nakon buke i agresije, prelaze na zaklinjanje, ali uporno žele nametnuti svoju volju. Fizička udaljenost ne stvara im poteškoće. Znaju za krda svinja koja su daleko. Žele onamo (Mt 9,31).

S pravom nas pogađa što na prvi pogled Isus dopušta da vrijedno imanje, blago, strada, i vlasnike ostavlja u neimaštini. Štoviše, u tome prepoznajemo prvi razlog zašto traže da Isus ode od njih. Prvo objašnjenje smijemo zacijelo tražiti u tome da za časnu biblijsku povijest svinje predstavljaju nepoželjnu nečistoću. Daleko važnije, međutim, i točnije jest uočiti kako se uginućem životinja bjelodano pokazuje nakana i usmjerenje zloduha koji opsjedaju. "Grobnice" s početka svoju paralelu imaju u smrti (grč. ἀποθνέσκω Mt 8,32), u pogibiji svinja koje su se podavile u vodama Galilejskoga mora. Vidljiv je dovršetak onoga mučenja (9,29) koje izopačeno Isusu pripisuju, a sami ga čine. Demoni su ih, ušavši u njih, sunovratili niz obronak (9,32). Njihovo djelovanje je mučenje i vodi u smrt.

Jedna jedina Kristova riječ pokreće sada cijeli koloplet zbivanja: Čuvari, koji su pasli svinje, postaju hitri marni glasnici koji, umakavši, po cijelom gradu raznose vijest o čudesnome događaju i o tome što se dogodilo s opsjednutima (Mt 9,33). Rezultat je očit i dolazi odmah. Cijeli grad se digao, svi su na okupu (9,34). Isti opis, međutim, koji na početku govori o opsjednutima kako su izišli pred Isusa (grč. ὑπαντάω 9,28), najavljuje unaprijed s kakvim srcem sada sav grad dolazi k Isusu (od grč. ὑπαντάω 9,34). Ne gledaju oni na to da su dvojica izbavljena iz duhovnoga ropstva, ni da je sada put slobodan. Ne zaustavljaju se na tome da je pred njima sam Sin Božji koji je došao k njima, u njihove strane. Neće mu se s poštovanjem i s ljubavlju pokloniti. Kada izriču svoju molbu, ona u evanđeoskom jeziku odgovara traženju demona: Kao što su zlodusi zaklinjali (παρακαλέω Mt 9,31), tako sada oni, kad ga uživo vide, mole, bodre i sokole Gospodina da ode od njih (παρακαλέω Mt 9,34). Gospodin ih sve najprije dočekuje s istim svojim pobjedničkim mirom, a potom će ih u miru, bez riječi poslušati, kako svjedoči početak idućega poglavlja ("ode na onu stranu" Mt 10,1). U našem vremenu žurnoga, prisilnoga aktivizma Kristov pobjednički mir može pružiti silnu utjehu i izvrsna je pouka.

13. 7. 2021.

Niko Bilić, SJ

Post date: 2021-07-13 17:51:43
Post date GMT: 2021-07-13 15:51:43

Post modified date: 2021-08-06 19:36:25
Post modified date GMT: 2021-08-06 17:36:25

Export date: Thu Sep 16 19:19:34 2021 / +0000 GMT
This page was exported from Biblijski portal [ https://amdg.eu ]
Export of Post and Page has been powered by [ Universal Post Manager ] plugin from www.ProfProjects.com