Kategorije
Nastava

Životna mudrost u Izr 3

Izr 3 pripada pod naslov 1,1 gdje se definira cijela knjiga kao Salomonove mudre izreke. Izrečene su kao očinska pouka. Tekst Izr 3 formalno je istaknut zazivom בני “sine moj” koji se više puta ponavlja. Gdje se nalazi? (v1.11.21)

Triput je upotrijebljen u c1, dok se u c2 nalazi  samo u 2,1. Tako je c3 nova cjelina zato što započinje jednako kao 2,1, između nema novog početka i zato što se poziv “sine moj” 3x opetuje kao i u 1,8.10.15. S c4 započinje nova cjelina kako se vidi u 4,1. Kome se otac obraća, prvi put u knjizi? Djeci. I glagol i imenica jesu u množini.

U tekstu Izr 3 možemo razlikovati dijelove koji su sročeni
u dijaloškoj formi (ti): v1–11.21–31, od onih koji su opisnog karaktera (3. jd.) v12–20.32–35. Cijeli tekst tako možemo promatrati kao dijalog mudroga oca, koji poučava, sa sinom (v1–11) na koji se veže tumačenje ili obrazloženje (v12–20), potom opet dijalog (v21–31) s kraćim zaključkom kao objašnjenjem (v32–35).

Ovo je poglavlje ključan tekst za shvaćanje biblijske mudrosti jer se ovdje govori o mudrosti (חכמה hokma): Čijoj? u v13 čovjekovoj i u v19 Božjoj.

U Izr 3,13–15 ističe se da je mudrost vrjednija od bogatstva. Tko je slično u molitvi postupio (usp. 1 Kr 3,9.11)? sam kralj Salomon koji ovdje predstavlja lik oca-učitelja.

Mudrost se ne tiče samo nečega površnoga nego je pitanju čovjekov život, riječ o životu i smrti. To pokazuju:

v2.16 ארך ימים  ’oræk jamîm – produljiti dane, dug život (KS);
dug život (Šarić)
v6.17[2x] דרך derek – put
v18 עץ חיים ‘es hajjîm  – životno drvo (KS);
stablo života (Šarić)
v22 חיים hajjîm – život

Drvo života, slika ljudske čežnje za vječnim životom, nalazi se jednako kao i drvo spoznaje dobra i zla posred vrta Gospodnjeg (Post 2,9), a nakon grijeha bit će zapriječen prilaz do njega (Post 3,22.24). Već SZ naznačuje rješenje jer se ovdje u Izr 3 pojavljuje isti motiv i dobiva svoju definiciju: Drvo života jest mudrost (Izr 3,18). Unutar Knjige Mudrih izreka “drvo života” služi kao spona s pojedinačnim izrekama od c10 gdje se definira kao”plod pravednikov” (11,30) i kao »blag jezik« nasuprot pakosnomu (15,4). U Izrekama je tako važan prijelaz za motiv koji će se u Otkrivenju, na kraju Biblije, rascvasti i razbujati do punine. U opisu novog Jeruzalema nalazi se drvo života, zapravo cijeli drvored, koji raste i s ove i s one strane rijeke. Donosi plod svaki mjesec, a čak mu je i lišće ljekovito (Otk 22,2).

Biblijska mudrost o kojoj je ovdje riječ ne odnosi se samo na duhovni i misaoni, unutarumski svijet, nego na konkretne stvarnosti ljudskog života. Gdje se to vidi?

zdravlje

suživot

imanje

שׁר šor tijelo v8 חן hen ugled (KS), milost (Š.)  v4 אסם žitnica v10
עצם ‘æsæm kost (KS), udovi (Š.) v8 כבוד kabôd čast v16 יקב kaca v10

Socijalni zahtjevi mudrosti nalaze se u nizu od 5 zabrana koje u v27–31 počinju s “ne/nemoj”. Pozitivno ih možemo ovako formulirati:

1. pomozi potrebnome                                   2.  priteci u pomoć odmah
3. stvaraj pozitivne planove za bližnjega       4. podiži parnicu s razlogom
5. kloni se nasilja

Mudrost ima i svoje praktične psihološke učinke. Što mudrost donosi za duševni život?

שׁלום šalom (2x) sreća v17a milina
v2 spokojstvo (KS), sreća (Š.) v13 blažen (KS), blagoslovljen (Š.) v23 siguran hod
v17b spokoj (KS), sreća (Š.) v18 sretan v24 miran san
v25 sloboda od straha

S kime se izjednačuju mudraci, a kome su suprotstavljeni u v32–35?

mudraci (v35)

bezumnici (v35)

v32 ישׁרים pravedni (KS), pobožni (Šarić) – pošteni v32 נלוז pokvarenjaci (KS), bezbožnik (Šarić) – zastranjivač, perverznjak
v33 צדיקים pravednici v33 רשׁע bezbožnik – zlotvor
v34  ענויםponizni v34 לצים podsmjevači – podrugljivci (usp. Ps 1,1)

 

(07.01.2009.) 13.01.10.; 22.10.12.

doc.dr.sc. Niko Bilić SJ

 

 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.